Thursday, January 28, 2010

bangga sebagai Melayu: AKJ

al-Din-amin said...

Orang kita memang suka cari kerja (splitting hairs) bukan buat kerja. Hari-hari ada juga perkara-perkara canggih kononnya untuk menunjukan buat kerja. Sebab otak yang kosong tidak boleh berfikir panjang dan menganalisa implikasinya maka timbulnya kejadian tikus membaiki labu. Bak kata tin kosong itulah yang kuat bunyinya.

Jika diomong-omongkan konsep 1Malaysia inilah jadinya. Kenalah dipadankan dengan isi, pendekatan baru, berpolitiking serta rebranding, kalau tidak ia berupa kelonsong sahaja.

Pemimpin yang goncang akan membuat apa saja untuk menguatkan kedudukannya - menjual hak sendiri untuk menyedapkan hati orang, menunjuk-nunjuk keperhatinan dsb.Padahal banyak lagi hal-hal kepentingan negara patut di selesaikan. Beras tak cukup, perkampungan terbiar kurang kemudahan jalan (jalan di kampung saya masih lateritik!), kesihatan dan lain-lain aspek, orang-orang asli merana bebuluran kerana bahan makanan dan pendapatan di hutan berkurangan, pencemaran persekitaran dsb.

Pemimpin-pemimpin sudah lama berkampung di bandar lali dengan kemewahan (RM10 juta senang-senang dikirim keluar negara, yang ada dalam poket entah berapa banyak lagi, untuk isteri dan anak entah berapa banyak lagi) jadi lupa mereka yang tinggal di pendalaman -terutamanya di Sarawak dan Sabah berapa daif kehidupan disana.

Akuilah bahawa Allah telah menganugrahkan negara ini dengan berbilang bangsa. Dengan itu kita kaya dengan budaya, sejarah, agama dan kebolehan yang berbeza yang dapat dimenafaati. Cara isi borang untuk menyatukan masyarakat majmuk adalah satu pendekatan yang cetek.

10:46 PM

No comments:

Post a Comment